Τω Αγνώστω Θέω: Ο Απ. Παύλος στην Αθήνα

To 51 μΧ ο Αποστολος Παύλος φθάνει με πλοίο στο Παλαιό Φάληρο ερχόμενος από την Βέροια. Μέσω της σημερινής λεωφόρου Συγγρού φθάνει στο "κλεινόν άστυ". Στον δρόμο στο ύψος της σημερινής εκκλησίας των Αγίων Θεοδώρων στη Νέα Σμύρνη αντίκρισε και τον πρώτο βωμό που είχαν ιδρύσει οι Αθηναίοι με την επιγραφή "Τω αγνώστω Θεώ". Τέτοιους βωμούς είχε την ευκαιρια να συναντήσει σε πολλά σημεία της πόλης. Όπως αναφέρουν οι αρχαίοι συγγραφείς Φιλοστόργιος, Παυσανίας και Διογένης Λαέρτιος εκείνο τον καιρό υπήρχαν πολλοί τέτοιοι βωμοί.
Οι κάτοικοι της Αθήνας είχαν πάντα πνευματικές αναζητήσεις. Για αυτό ήταν και περίεργοι να ακούσουν για τη νέα θρήσκεια (τον χριστιανισμό). Ο Απ. Παύλος είχε σοβαρή ελληνική μόρφωση και ήξερε καλά το κλήμα που επικρατεί. Για τον ίδιο ήταν παράλογο η περίφημη για την σοφία της πόλη να μην μπορεί να ξεπεράσει την λατρεία των ειδώλων τιμώντας ακόμα - ακόμα αιγυπτιακές και ανατολικές θεότητες (έχει βρεθεί βωμός της Θεάς Ρώμης ανατολικά του Παρθενώνα). Με υπομονή συζητούσε καθημερινά στην συναγωγή και στην Αγορά με όσους συναντούσε. Εκεί συνάντησε και πολλούς επικούρειους και στωικούς φιλοσόφους. Ο λόγος του Απ. Παύλου εντυπωσίασε τους αθηναίους και θέλησαν να ακούσουν επισημότερα τη διδαχή του. Για αυτό τον προσκάλεσαν στο βήμα του λοφίσκου του Αρείου Πάγου, δυτικά της Ακρόπολης, να αναπτύξει την παράδοξη για αυτούς διδασκαλία του.
Μέσα σε ένα πλήθος από αρχαία σεβάσματα, στη μέση του Αρείου Πάγου άρχισε τη δημηγορία του πλέκοντας το εγκώμιο των θεοσεβών Αθηναίων. Στη συνέχεια αποκάλυψε πως ο Άγνωστος Θεός που τιμούν στους βωμούς της πόλης χωρίς να τον ξέρουν, δεν είναι άλλος από τον έναν και μοναδικό Θεό. 
Με δεδομένο ότι το κήρυγμα παρακολουθούσε η ανώτερη διανόηση της πόλης, θέλησε να χρησιμοποιήσει ρήσεις αρχαίων φιλοσόφων για να ενισχύσει τα λεγόμενά του. Στο τέλος με παρρησία κάνει μνεία για ανάσταση νεκρών, κάτι ιδιαίτερα παράλογο για το ακροατήριο. Η χλεύη και η περιφρόνηση πολλών τον οδηγεί στο να σταματήσει την ομιλία του.
Ωστόσο, μια μικρή ομάδα αθηναίων πίστεψε στα λόγια του Παύλου και αποτέλεσε τον πρώτον χριστιανικό πυρήνα στην Αθήνα. Ανάμεσά τους ο Αεροπαγίτης Διονύσιος που αργότερα έγινε πρώτος επίσκοπος της πόλης.
Ο τόπος που κήρυξε ο Απ. Παύλος υπάρχει ακόμα και σήμερα δίπλα στην είσοδο της Ακρόπολης. Ο δρόμος που οδηγει στον Άρειο Πάγο έχει πάρει το όνομα του Αποστόλου Παύλου. Κάθε χρόνο την ημέρα της εορτής των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου (29 Ιουνίου) η Αρχιεπισκοπή Αθηνών έχει καθιερώση να τελείται πανηγυρικός εσπερινός στον Άρειο Πάγο, έκει όπου δημιουργήθηκε η πρώτη εκκλησία των Αθηνών. Το απόσπασμα από τις πράξεις των Αποστόλων που περιγράφει την πορεία του Απ. Παύλου στην Αθήνα έχει χαραχθεί πάνω σε χάλκινη πλάκα που βρίσκεται στο λοφίσκο του Αρείου Πάγου.

7 σχόλια:

  1. ΕΧΩ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΠΩΣ Η ΕΠΙΓΡΑΦΗ ΕΛΕΓΕ ΓΙΑ ΠΟΛΛΟΥΣ ΘΕΟΥΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΜΟΝΟ.ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σε απλή δημοτική ερμηνεύεται ως "στον άγνωστο Θεό". Στην ευαγγελική περικοπή εξάλλου το λέει έτσι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υπάρχει κάποιος επισκέψιμος βωμός με αυτή την επιγραφή εκτός από εκείνον στη Νέα Σμύρνη? (αν υπάρχει κι αυτός)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Απ΄όσα ξέρω δεν πρέπει να διασώθηκε κανένας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ένας πνευματικός πολιτισμός τόσο πολύ ανεπτυγμένος και ήταν λογικό να είχε ωριμάσει ώστε να αναζητεί τον ΘΕΌ. Και Θεία Πρόνοια ο Απόστολος Παύλος ήλθε για να τον διδάξει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ολόκληρη η επιγραφή έλεγε: ΤΟΙΣ ΘΕΟΙΣ ΑΣΙΑΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΚΑΙ ΑΦΡΙΚΗΣ ΘΕΟΙΣ ΑΓΝΩΣΤΟΙΣ ΚΑΙ ΞΕΝΟΙΣ
    Οι βωμοί είχαν στηθεί διότι οι Αθηναίοι τιμούσαν τους θεούς τους, τιμούσαν του θεούς των γειτόνων τους, όσους φυσικά γνωρίζαν, αλλά δεν τους αρκεί αυτό. Στήνουν μνημείο ακόμα και για όλους τους θεούς των τριών ηπείρων τους οποίους ούτε καν γνωρίζουν, για να δείξουν τον σεβασμό τους προς την παγκόσμια κοινότητα.
    Επίσης η Αθήνα ως πολιτιστικό και εμπορικό κέντρο της εποχής δέχονταν επισκέψεις "αλλοθρήσκων". Έτσι είχαν στήσει αυτούς τους βωμούς για να μπορούν όλοι αυτοί που λάτρευαν κάτι διαφορετικό να τιμήσουν τους Θεούς τους.
    Ανεξιθρησκεία, ελευθερία, δημοκρατία που δυστυχώς οι ανάξιοι απόγονοί τους ξεχάσαμε ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Οι ομιλίες γίνονταν στην Πνύκα, στον Άρειο πάγο μόνο δικαστήρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή